۱۳۹۸ آبان ۱, چهارشنبه

اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی، منوط به نظر اطلاعات سپاه

خبرگزاری هرانا – در جریان رفع ایراد شورای نگهبان از لایحه تعیین تکلیف اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی نمایندگان مجلس تبصره ۲ ماده یک این لایحه را اصلاح کردند. بر اساس آن لزوم نظر اطلاعات سپاه نیز جهت تشخیص سابقه کیفری و مشکل امنیتی متقاضی اضافه شده است. پیشتر علیرغم اینکه تایید وزارت اطلاعات به این منظور پیش بینی شده بود سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که مسائل امنیتی از این لایحه حذف شده و با آن موافقت نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه در جریان رفع ایراد شورای نگهبان از لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تبصره ۲ ماده واحده این لایحه را به این شرح اصلاح کردند:
افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده باشند می‌توانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.
در مصوبه پیشین مجلس تایید وزارت اطلاعات به این منظور پیش بینی شده بود که نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان اطلاعات سپاه را نیز به آن اضافه کردند.
روز شنبه، ۲۵ خردادماه ۱۳۹۸، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفته بود: فقهای شورای نگهبان معتقد بودند در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده است. موارد دیگری نیز در رابطه با این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
شورای نگهبان در تاریخ ۱۱ خردادماه بصورت مشروط با این لایحه موافقت کرده بود. علت مشروط بودن موافقت با این لایحه نادیده گرفتن سوابق کیفری افراد متقاضی تابعیت ایرانی اعلام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر