۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۱, سه‌شنبه

اطلاعیه شماره ۹۹۰ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص قسامه (قسم بستگان شاکی) = مرگ و حکم اعدام


قسامه (قسم بستگان شاکی) = مرگ و حکم اعدام

ابتدا سن مجازات درجمهوری اسلامی ایران

در جمهوری اسلامی ایران سن مسئولیت کیفری برای دختر۹ سال تمام قمری و برای پسر۱۵ سال تمام قمری؛ اما بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی، این سن برای تمامی افراد (دختر و پسر)۱۵ سال تمام شمسی تعیین شد.

اما چگونه دولت جمهوری اسلامی ایران حکم اعدام و مرگ را برای کودکان صادر می کند؟

قضاوت در جمهوری اسلامی ایران بر پایه علوم قضایی شکل نگرفته است. بلکه احکام دینی و فقه و دستورات فقهای دینی مبحث قضایی را تا کنون، کنترل و اداره کرده است.

یادآوری: شکست عهد و پیمان دولت جمهوری اسلامی ایران: دومین پروتکل اختیاری میثاق بین اللملی حقوق سیاسی و مدنی به منظورلغومجازات مرگ ،مصوبه ۱۹۸۹ که در ماده یکم آن  استناد میکند هیچ فردی در قلمرو قضاوت کشورهای عضو این پروتکل اعدام نخواهد شد. (ایران هم  عضو این پیمان نامه می باشد)

صالح شریعتی جوان زیر ۱۸ سال به جرم قتل بدون هیچ دلیل و سند منطقی، برای تأیید ارتکاب جرم و با وجود گزارش پزشکی قانونی که عنوان کرد هیچ‌ گونه شواهدی که نشان دهنده درگیری یا دخالت صالح در این قتل باشد وجود ندارد.

سالهاست که جمهوری اسلامی ایران افراد زیادی را با قسامه اعدام کرده، و چه بسا در بین آنها افراد زیادی بیگناه بوده اند که به عنوان مثال می شود به برخی از اعدامهای  دهه ۶۰ اشاره کرد.

قسامه چیست؟

درکتاب قانون مجازات اسلامی ،فصل چهارم با موضوع راههای اثبات جنایتدر ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی می گوید:

قسامه عبارت از سوگندهایی است که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی یا خصوصیات آن و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می کند.

و در ادامه قانونگذاران درماده ۳۴۰ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته اند:

ادا کننده سوگند لازم نیست که شاهد ارتکاب جرم باشند و فقط بدانند برای چی قسم میخورند کفایت می کند.

همچنین، لازم نیست قاضی، منشأ علم ادا کننده سوگند را بداند و ادای علم ادا کننده سوگند، تا دلیل معتبری بر خلاف آن نباشد معتبر است.

فقهای شیعه عقیده دارند که قسامه هم رفع اتهام و هم اثبات جنایت می‌کند. بدیهیست این امر غیر قابل باور است که در قرن ۲۱ با قسم خوردن می توان حق حیات را از (انسانی) کودکی گرفت. آیا با نقض این موارد قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران مجرم نیست؟

ما فعالین دفاع از حقوق کودک معتقد می باشیم که قسامه روش مناسبی برای اثبات جرم نبوده و نیست و به استناد ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل ذکر شده، دولت جمهوری اسلامی ایران را در مورد اعدام کودکان محکوم می نماییم.

 از مراجع عالی قضایی درسطح بین اللمل خواهان رسیدگی و توجه نسبت به این موضوع حیاتی را می باشیم، تا بلکه دولت جمهوری اسلامی ایران با تغییر رفتار در اصول پذیرفته شده غیر انسانی خود، کودکان کشورمان را بر لبه تیغ عدالت اسلامی ذبح نکند و عدالت و انصاف را بر پایه منطق کودکان در نظر بگیرد، نه با اصول فقهی آن .

۹۹۰

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر