۱۳۹۷ اردیبهشت ۷, جمعه

«ظریف دروغگو است»؛ کاربران توییتر دروغ‌های ظریف را جهانی کردند

دروغ های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شورای روابط خارجی آمریکا و در مصاحبه با رسانه های این کشور، درباره نقض حقوق بشر در ایران بالاخص حجاب اجباری، حقوق بهائیان و همجنسگرایان، موجی از انتقادات را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

هزاران توییت با هشتگ #ZarifIsALiar به معنی «ظریف یک دروغگو است» به زبان های فارسی و انگلیسی، بخشی از این واکنش بود.

در این کمپین خودجوش بیشتر به مواردی مانند نقض حقوق بهائیان در ۴۰ سال گذشته، سرکوب زنان و حجاب اجباری و سرکوب سیاسی دگراندیشان و مخالفان سیاسی اشاره شد. اعتراضات صورت گرفته همچون دیگر اعتراضات کاربران فضای مجازی مختص به یک روز نبود و کاربران شبکه های اجتماعی خواهان ادامه این اعتراضات با استفاده از هشتگ #ZarifIsALiar بوده اند.



کاربران توییتر عمدتا با عناوینی همچون «دروغگو» و «فریبکار» از جواد ظریف نام برده و وضعیت حقوق بشر در ایران را برخلاف سخنان وی بحرانی و غیر قابل قبول دانستند.
مکتوب”توییت کرد: «جواد ظریف نماینده حکومت جنایتکار ج.ا به دروغ افکار عمومی را به ضرر ما مردم و به نفع حکومت مصادره کرده. او به راحتی در چشم جهانیان دروغ میگوید که حجاب فرهنگ ایرانیان است و همه به قانون احترام میگذارند. امشب او و حکومتش را بی آبرو میکنیم.» #ZarifIsALiar
بسیاری از کاربران توییتر، مخالفان جمهوری اسلامی هستند که لزوما از اکتیویست های شناخته شده نبوده و بسیاری از آنان صرفا قربانیان وضعیت موجود در ایران بوده و خود را شهروندی عادی اما مسئولیت پذیر می دانند.
“شهرزاد” یکی از همان شهروندان منتقد جمهوری اسلامی است که در توییتر خود در اعتراض به دروغ های ضعیف می نویسد: «به برکتِ قوانین ج.ا بانوان مجاز هستند که در منزل، مقابلِ همسر خود، حجاب اسلامى را رعایت نکنند، اگر این آزادى نیست، پس چیست؟ گوه است!؟ #ZarifIsALiar».
رضا یونسی” کنشگر مدنی با انتشار اطلاعاتی درخصوص آنالیز هشتگ ZarifIsALiar در توییتر خود نشان میدهد که اکثریت توییت ها از داخل ایران بوده و در کنایه به مدافعان جمهوری اسلامی از جمله نجاح محمدعلی که شهروندی عراقی است اما همواره در رسانه های فارسی زبان به دفاع از جمهوری اسلامی و سپاه قدس می پردازد، نوشته است: «این آنالیز هشتگ #ZarifIsALiar را ذخیره کنید تا بعدا فردی مانند نجاح محمدعلی ادعا نکند که این توییتها از جانب عربستان و اسرائیل ترند شدند».
امیر اعتمادی” فعال سیاسی و از اعضای دانش آموختگان لیبرال، دروغگویی های ظریف را مربوط به دوره احمدی نژاد ندانسته و اشاره می کند که «اگر اخیرا متوجه دروغ‌گو بودن جواد ظریف شدید، خوبه که یک تجدیدنظر اساسی در نگاهتون به دنیای پیرامون بکنین. ظریف ۳۹ ساله که برای دفاع از آرمان‌های تباه امام و رهبرش دروغ می‌گه. در دوره احمدی‌نژاد هم در نیویورک دروغ می‌گفت. در دوره روحانی فقط مجبوره بیشتر دروغ بگه.»
آتش” نام مستعار یک شهروند بهایی در توییتر است که در اعتراض به سخنان جواد ظریف به مشکلاتی که برای خانواده خود پیش آمده اشاره می کند و نوشته است: «پدرم بیشتر از ۳۰ سال بدون یک تخلف در کارش شرافتمندانه کار کرد. حالا چند سال شده که کسب و کارش پلمپ شده بدون دلیل و تخلفی چون #بهایی بودن جرم است. آقای ظریف به پدرم و بقیه پدرهای بهایی توهین کرده که مجرم هستند. پدر من مجرم نیست، فقط بهایی است.»

سپهر عاطفی نیز دیگر شهروند بهایی است که در نقد سخنان دروغ جواد ظریف توییت کرده است: «حالا که بهایی بودن جرم نیست لطفا بگویید چرا من و هزاران بهایی دیگر اجازه تحصیل در دانشگاه های رسمی کشور را نداریم؟ بگویید پدربزرگ ساده و کشاورز من به کدامین جرم در سال ۱۳۵۹ تیرباران شد؟»
محمدجواد ظریف پیشتر هم مانند محمود احمدی نژاد گفته بود که ما در ایران زندانی سیاسی نداریم. او این بار هم در آمریکا گفته که زنان ایران آزادند تا در خانه خودشان هر کاری دلشان خواست انجام دهند.

توییت های با هشتگ #zarifisalier آنقدر زیاد بوده که به یکی از داغ ترین هشتگ های توییتر در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر