مریم ابراهیموند، کارگردان و فعال سیاسی
قتل الهه حسیننژاد، یک تصادف نبود یک جنایت شخصی هم نبود. این قتل، حلقهایست از زنجیرهای طولانی از خشونتهای نهادینهشده که نظام مردسالار، مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی علیه زنان طراحی کرده است.
الهه را نه فقط یک مرد، بلکه ساختاری کشت که مشروعیت سیاسیاش را از کنترل بدن زن میگیرد، تجاوز فقط یک انحراف جنسی نیست یک ابزار سیاسیست. این همان چیزیست که ژیلا آیزنشتاین در کتاب بدن زن و قانون افشا میکند: وقتی قانون، بدن زن را مالکیت عمومی میداند چه از طریق حجاب اجباری، چه از طریق نادیده گرفتن رضایت در روابط جنسی.
تجاوز، دیگر یک جرم، بلکه یک حق نانوشته برای مردان نظاممند است. الهه بهخاطر هوس یک مرد کشته شد، درست مثل آن دختر کرهای که قربانی تجاوز گروهی ورزشکاران شد اما ریشه هر دو ماجرا یکیست: قدرت بدون مشروعیت، که نیاز
به ابزارهای کنترلی دارد. و چه ابزاری مؤثرتر از کنترل بدن زن؟ ما هنوز «موی مجرم» هستیم، نه «مردم با حق»!در کشوری که موی زن جرم است، تجاوز به او جرم نیست. در نظامی که زنان را بهخاطر دو تار مو به بازداشتگاه میبرد، اما متجاوز را با ضمانت آزاد میکند، دیگر جایی برای واژههایی مثل عدالت و شهروندی باقی نمیماند. زنی که مورد تجاوز قرار میگیرد، باید در دادگاه جمهوری اسلامی، بیگناهی خودش را اثبات کند، نه گناهکاری متجاوز را. چون همانطور که فوکو میگوید، قدرت وقتی مشروعیت ندارد، از تن زن استفاده میکند تا سلطهاش را تثبیت کند. در این ساختار، زن نه یک فرد، بلکه نماد شرف مرد، نماد غیرت پدر، نماد نظم سیاسیای که با اخلاق زنانه خود را تطهیر میکند. و همین زن اگر اعتراض کند، اگر نپذیرد، اگر مقاومت کند، مجرم است نه قربانی. ما باید واقعبین باشیم. ما در سرزمینی زندگی کردهایم که اطاعت از نُرمهای جنسی، دینی و سیاسی به اجبار تزریق میشود، همانطور که میلگرم در کتاب چرا اطاعت میکنیم؟ نشان داد: افراد عادی وقتی در یک ساختار قدرت نابرابر قرار بگیرند، میتوانند به عاملان خشونت تبدیل شوند. اما این اطاعت فقط شخصی نیست؛ ساختاری، حکومتی و نهادینه است. الهه کشته شد، چون نظامی وجود دارد که بدن زن را مسئله امنیتی تعریف کرده، نه موضوع حقوق بشری.