۱۳۹۸ بهمن ۱۷, پنجشنبه

تایید حکم اعدام ۷ زندانی اهل سنت پس از ‍۱۰ سال بازداشت

پس از ۱۰ سال بازداشت هفت زندانی اهل سنت ، حکم اعدام آنها توسط دیوان عالی کشور تایید شد. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام دیوان عالی کشور پس از ۱۰ سال، حکم اعدام  ۷ زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج را تایید کرد.
حکم اعدام این هفت زندانی به نام‌های انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ به وکیل مدافع این شهروندان آقای علیزاده طباطبایی ابلاغ شد.

این ۷ زندانی اهل سنت در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی رازینی نقض شد. اتهام آنان اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی، افساد فی‌الارض و محاربه اعلام شده بود.
زندانیان اتهام شرکت در مبارزات قهرآمیز را رد کرده و گفته‌اند تنها به دلیل اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند. به گفته زندانیان آنها هنگام بازجویی مورد شکنجه روحی و فیزیکی قرار گرفته اند تا به اتهاماتی که مرتکب نشده اند، اعتراف کنند.
این هفت زندانی در شهریور ماه ۹۶ برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان مرکزی ارومیه منتقل و در تیر ماه محاکمه شدند. در تیر ماه ۹۷ به کامران شیخه ابلاغ شد که به علت قتل و خلع سلاح مامور حکومتی به قصاص و ۱۰ سال زندان محکوم شده است. انور خضری و خسرو بشارت نیز به اتهام مشارکت در قتل هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شدند. در اردیبهشت ماه ۹۸ انور خضری، قاسم آبسته، داوود عبدالهی و ایوب کریمی ۴ تن از متهمین این پرونده جهت بازجویی و انجام آزمایش DNA به مدت ۳ روز در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور تهران نگهداری شدند.
پرونده این افراد نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادگاه آنها طی روزهای ۲۷ و ۲۸و ۲۹ خردادماه ۹۸، برگزار شد. قاضی محمد مقیسه در نهایت مجددا حکم اعدام این افراد را صادر و پرونده بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد و این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر