۱۳۹۸ بهمن ۱۶, چهارشنبه

کاروان فقر در کوههای کردستان!



کاروان فقر در کوههای کردستان!
روز شنبه ۱۲بهمن، کاروانی ۲۳ نفره از کولبران کُرد، علی‌رغم بارش برف به خاطر نیاز مالی در منطقه مرزی سرشیو سقز، به کوهستان زدند. سنگین‌تر شدن بارش برف و شدت گرفتن بوران موجب شد در برف زمینگیر شده و گیر بیفتند.
وقتی تعدادی از این کولبران فقیر و زحمتکش، موفق شدند با خانواده‌های خود تماس گرفته و خبر گرفتار شدن‌شان در برف را بدهند، گروهی از روستائیان منطقه، از جمله اهالی «هنگه‌چینه»، «مام سیف‌الدین» و «دره‌زیارت» به کمک آن‌ها رفتند. دو نفر از کولبران این کاروان، بنامهای امیر تورجانی اهل روستای «تورجان» و امیر کریم زاده اهل روستای «دره زیارت» که اهالی آنها را پیدا نکرده بودند، خود را به یکی از روستاهای کردستان عراق رسانده و نجات پیدا کردند.
از بین این ۲۳نفر که در میان برف و بوران گیر کرده بودند، عثمان فتوحی فرزند علی، جان خود را از دست داد. عثمان، ۶۵ ساله اهل روستای تازه‌آباد سقز بود و از او ۶ فرزند به جا مانده است. برادر زاده عثمان، کامیل فتوحی هم وضعیت سلامتی‌اش ناپایدار اعلام شده‌است.

به گزارش سازمان حقوق بشری «هه نگاو»، طی روزهای گذشتە دو کولبر اهل پیرانشهر بە نامهای ”محمد ایزدی“ ٢٧ سالە و ”عثمان وزیری“ ٣٢ سالە و یک کولبر اهل اشنویه بنام «ولی گندک ملا» در اثر شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر خامنه‌ای زخمی شدەاند.
کولبری، شغلی مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای سرکوبگر خامنه‌ای کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در روزهای پایانی آذر ماه دو برادر فقیر کرد بنامهای فرهاد و آزاد خسروی در پی لقمه نانی در ارتفاعات «ته ته» مظلومانه جان باختند!
بر اینهمه درد و رنج، پایانی نخواهد بود مگر آنکه همچون مردم دلیر کردستان که در تشییع پیکر فرهاد فریاد زدند، ما نیز در همه جا مرگ عامل اصلی اینهمه بدبختی را فریاد بزنیم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر