۱۳۹۸ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

سعيد ملك پور: اتفاقاتی در زندان اوین افتاده که نشانه خوبی نیست - نويسنده بيش از ده سال سابقه حبس دارد



اتفاقاتی در زندان اوین افتاده که نشانه خوبی نیست. اندرزگاه ۷ و ۸ تا چند ماه پیش جمعا بیس از ۲۰۰۰ زندانی داشت. تقریبا همه رو به زندان تهران بزرگ منتقل کرده اند و تنها چند تبعه خارجی و زندانی سیاسی و کمتر از ۱۰۰ نفر کارگر کارگاه های خیاطی و نجاری و نساجی باقی موندن.
این کارگاهها هنوز باز هستند چون چند قرارداد با بخش خصوصی دارند که با اتمام قرارداد در چند ماه بعد همین تعداد زندانی هم به تهران بزرگ منتقل میشوند. یکی از بدترین اتفاقها برای زندانی جابجایی از یک بند به بند دیگه و بدتر از اون از زندان به زندان دیگه ای است و از این دو بدتر حالت برزخی هست که الان ساکنان اوین دارند. هیچ وقت از قبل اعلام نمیکنند که قراره منتقل بشی. یه روز صبح تلفنها قطع میشه و بعد اون اسامی رو میخونند که با وسایلتون منتقل می شید. این انتقال برای زندانی های قدیمی تر سخت تره. وقتی مد و طولانی زندانی باشید محل زندان میشه خونتون. هم اتاقی ها فامیلت میشن و هم بندیها دوستان و همسایگان و. بعد انتقال به جایی میری که هیچ کس رو نمی شناسی معمولا جایی میری که حتی تخت گیرت نمیاد. زندان تهران بزرگ هم که یکی از بدترین زندانهای ایرانه. آب آشامیدنی رو باید بخری چون آب شیر شوره و قابل خوردن نیست. آب حموم معمولا قطع هاست و ساعتهایی که آب گرم هست خیلی محدود. طبقه بندی زندانیها هم وجود نداره و از قاتل و اراذل و اوباش و متجاوزین به عنف تا مهریه ای و کلاهبردار و سیاسی با هم نگهداری میشن. وکیل بندها معمولا از  زندانی های خطرناک انتخاب میشوند و قدرت خیلی زیادی دارند. یعنی وکیل بند که خودش زندانی هست میتونه زندگی یه زندانی دیگه رو به جهنم تبدیل کنه. راجع به زندان تهران بزرگ باز هم می نویسم ولی چیزی که نگران کننده هست تغییرات در خود زندان اوین هست.
بنا به گزارشهای رسیده از دوستان ساخت و ساز بسیار وسیعی در اوین در جریانه. فنس های الکتریکی کار گذاشتند. دوربینهای قدیمی رو تعویض کردند و کل زندان اوین رو دارند مانند بازداشتگاه های ۲۰۹ و دو الف به بازداشتگاه فوق امنیتی تبدیل میکنند.
این اصلا نشونه خوبی نیست. یعنی موج دستگیری گسترده ای در راه است. سال ۱۳۸۸ درست ۲۰ روز قبل از انتخابات من در دو الف انفرادی بودم و تمام سلولها پر. در عرض ۲ روز تقریبا همه رو از دو الف بیرون بردن به جز ۵ نفر که یکی شون من بودم. دوربینهای جدید برای دو الف نصب کردند و تعدادی کارمند جدید آوردند. یعنی ۲۰ روز قبل از انتخابات سپاه خودش رو برای پذیرایی از تعداد زیادی بازداشتی آماده کرده بود.
الان کل اوین رو خالی کردند و ساخت و ساز با سرعت عجیبی در حال اجراست. احتمالا سپاه برنامه انتقام سخت رو میخواد اجرایی کنه. یا میخوان ۷۰۰۰ بازداشتی سراسر کشور رو به اوین بیارند و یا اینکه بازداشتهای گسترده در راه است. اتفاقاتی در راه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر