۱۳۹۸ آبان ۱۳, دوشنبه

وقایع عراق؛ زنگ خطر کربلا و هشدار به رهبر

وقایع عراق؛ زنگ خطر کربلا و هشدار به رهبر


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی گزارش کرده که در تیراندازی نیروهای امنیتی به جمعیت معترض در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا سه معترض جان خود را از دست داده‌اند. در جریان این اعتراض همچنین دست‌کم هفت نفر، از جمله شش نیروی امنیتی مجروح شده‌اند. به گفته این منابع، جمعیت تلاش می‌کرده کنسولگری جمهوری اسلامی را به آتش بکشد. (فیلم زیر)
ناآرامی‌های بی سابقه عراق تبدیل به چالشی برای جمهوری اسلامی شده است. روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: رژیم ایران می‌تواند دهه‌ها سرمایه‌گذاری مالی، سیاسی و نظامی در خاورمیانه را از دست بدهد.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) امروز نوشت: در پی تشدید اعتراضات مردمی در عراق و حمله معترضان به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا، یکی از کارشناسان مسائل عراق با انتشار بادداشتی تحت عنوان “زنگ خطر کربلا و آتش‌بیاران معرکه” به مقامات حکومت ایران در رویکردشان نسبت به تحولات عراق هشدار داده است.
مرتضی باقری حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا را پیامد برخورد غلط مسئولان نظام به معترضان در عراق می‌داند و نوشته است: اینکه به راحتی به هر جریان غیرخود، تهمت گمراه، دشمن و وابسته به استکبار و غرب بزنیم، طبعا این اتهامات نتایج مختلف از جمله اقدامات تند مخالفت‌آمیز را در پی خواهد داشت.
باقری از روحانیون و شخصیت‌های جمهوری اسلامی یاد می‌کند که به تظاهرکنندگان عراقی اتهام “دست‌ نشانده” و “وابسته به استکبار‌” می‌زنند.
این کارشناس امور عراق حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا را عملا عکس‌العمل تاسف‌ بار معترضان به چنین اتهاماتی می‌داند.
باقری در ادامه گزارش از مسدولان جمهوری اسلامی خواسته است: نسخه‌ پیچی‌های داخل ایران را سر و سامان دهند، آباد کردن کشورهای دیگر پیشکش.
رقم خوردن فاجعه برای رژیم ملاها
خبرگزاری فرانسه: معترضان در میدان تحریر بغداد با لنگه کفش به عکس خامنه‌ای و قاسم سلیمانی ضربه می‌زنند
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «رژیم ایران نگران جنبش‌های مردمی در عراق و لبنان است، نوشت: رژیم تهران با توجه به سرمایه‌ گذاری هنگفتی که برای نفوذ در عراق و لبنان کرده، تلاش می‌کند قدرت خود را در این دو کشور حفظ کند. این در حالیست که معترضان بویژه در عراق نارضایتی خود را از جمهوری اسلامی با شعار “رژیم ایران اخراج اخراج! بغداد آزاد! آزاد”، ابراز می‌کنند.
این منبع افزود: معترضان عراقی به وضوح نشان داده‌اند که آنها فقط خواسته‌های اقتصادی-اجتماعی را دنبال نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند از شر یک دولت دست‌ نشانده توسط حکومت تهران خلاص شوند و رژیم ایران را از عراق اخراج کنند.
خبرگزاری در ادامه نوشت: در زمانی که تحریم‌های آمریکا اثر فلج کننده‌ای داشته است، رژیم تهران هم‌چنین از گسترش اعتراضات به درون سرزمین خود نگران است. برنارد هورکاد، یک کارشناس امور ایران در پاریس، می‌گوید: شباهت های زیادی میان خشمی که علیه سیستم سیاسی در عراق و لبنان بروز کرده با خشم مردم ایران از وضعیت حاکم وجود دارد.
چرا سلیمانی سراسیمه به عراق رفت؟
آیت الله سیستانی روز جمعه با انتشار بیانیه ای بار دیگر بر موضع شناخته شده خود در محکوم کردن حمله به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و هر نوع خشونت غیرموجه و لزوم مجازات عاملان آن تاکید کرد و خطاب به جناح های ذیربط نسبت به عدم وارد کردن نیروهای مسلح تحت هر عنوانی به امر برخورد با اعتراضات و تظاهرات مسالمت آمیز به دلیل نگرانی نسبت به کشیده شدن آن به خشونت بیشتر تاکید می کند.
وی از مقامات عراق خواست تا از رویارویی شبه نظامیان با تظاهرکنندگان صلح آمیز جلوگیری کنند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع عراقی گزارش داد: قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، برای جلوگیری از برکناری عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق وارد عمل شده است.
رویترز به نقل از چند منبع آگاه نوشت: سلیمانی در جلسه‌ای مخفی که روز چهارشنبه در بغداد برگزار شد، برای جلوگیری از برکناری عبدالمهدی تلاش کرد و از هادی العامری، رهبر یکی از گروه های شبه نظامی عراقی مورد حمایت سپاه پاسداران خواست همچنان از نخست وزیر حمایت کند.
آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته است: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، در پی نگرانی جدی تهران نسبت به تحولات عراق در یک سفر ناگهانی به عراق رفته تا مدیریت سرکوب اعتراضات را از نزدیک رهبری کند.
بنابراین گزارش، دو مقام ارشد عراقی که نخواسته‌اند نامش‌شان فاش شود، گفته اند که سلیمانی پس از حضور ناگهانی در جلسه مقامات امنیتی عراق به آنها گفته است: ما در ایران می دانیم چطور با اعتراضات برخورد کنیم.
برای مقامات امنیتی عراق که در جلسه‌ای امنیتی به نمایندگی از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور، شرکت کرده بودند، دیدن سلیمانی غیرمنتظره بود.
یک تحلیلگر مسائل امنیتی عراق به آسوشیتدپرس گفته است: خامنه ای و سپاه پاسداران به شدت نگران کاهش نفوذ خود در عراق و لبنان هستند جمهوری اسلامی از اعتراض‌های مردمی در این کشورها می‌ترسد چون در حال حاضر بیشتر منفعت را از اوضاع حاکم در بغداد و بیروت می‌برد، قدرت در این کشورها در دست احزاب نزدیک به حکومت ایران است.
عراق طی یک ماه گذشته صحنه درگیری خشونت بار نیروهای امنیتی با معترضان بوده است. بیش از ۲۵۰ نفر طی یک ماه گذشته در جریان اعتراضات عراق کشته شده اند.
آیت الله سیستانی روز جمعه از مقامات عراق خواست تا از رویارویی شبه نظامیان با تظاهرکنندگان صلح آمیز جلوگیری کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر