۱۳۹۸ آبان ۱, چهارشنبه

کودک آزاری؛ آزار جسمی پسر ۱۲ ساله توسط پدر در مشهد

 
خبرگزاری هرانا – اواخر شهریور ماه سال جاری یک کودک ۱۲ ساله در پی شکنجه و آزار جسمی توسط پدرش، به کلانتری مراجعه کرده بود. با تشخیص مسئولین انتظامی و کارشناسان بهزیستی کودک به بهزیستی واگذار شده و برای پدرش پرونده قضایی تشکیل و دادگاه بدوی نیز برگزار شده است. کارشناسان بهزیستی در گزارش خود آورده اند که این کودک توسط پدرش با چوب و لوله مورد کتک کاری قرار گرفته است. گفتنی است پدر این کودک اکنون با قید وثیقه آزاد است و دادرسی این پرونده نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، کودک ۱۲ ساله ای که توسط پدرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زندانی شده بود، شرح آنچه بر وی گذشته را با مراجعه به یکی از کلانتری های مشهد بازگو کرده است.
بر اساس این گزارش، پرونده این حادثه از ۳۰ شهریورماه، زمانی روی میز قاضی شعبه ۲۳۲ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گشوده شد که نوجوان ۱۲ ساله ای هراسان خود را به کلانتری “آبکوه” رساند و به افسر نگهبان گفت: “در منزل مادربزرگم مهمان بودیم که مشخص شد شیر آب منزل آن ها خراب شده است. در این لحظه پدرم به من گفت به مغازه ابزارفروشی بروم و آچار را برای تعمیر شیر آب بیاورم. اما هنگام بازگشت از مغازه و در مسیر، یکی از بستگان نزدیکم که همراهم بود از من خواست با هم به کبابی برویم و کباب بخوریم! من هم پذیرفتم اما وقتی به منزل رسیدم پدرم با چوب و شلنگ مرا مورد ضرب و شتم قرار داد! او سپس دستان مرا با طناب بست و داخل همان اتاق زندانی کرد. من که به شدت ترسیده بودم دوباره به سراغم بیاید، طناب را باز کردم و از پنجره اتاق گریختم تا خودم را به کلانتری برسانم”.
در پی ادعاهای این نوجوان و آثار شکنجه و کودک آزاری که به وضوح بر بدنش نمایان بود، نیروهای انتظامی با دستور سرگرد محمدی (رئیس کلانتری آبکوه)، بلافاصله با مددکاران اجتماعی بهزیستی تماس گرفتند. دقایقی بعد گشت سیار مددکاران اورژانس اجتماعی، خود را به کلانتری رساندند و به بررسی موضوع پرداختند.
آثار هولناک ضربات شلنگ بر جسم این نوجوان و کبودی‌های سر و صورتش حکایت از یک کودک آزاری وحشتناک داشت.
کارشناس اورژانس اجتماعی در گزارش خود نوشت: “طی مصاحبه با کودک مذکور که «الف- و» نام دارد، مشخص شد او دو روز قبل توسط پدرش با چوب و لوله مورد کتک کاری قرار گرفته است، به طوری که آثار آن در سر، صورت و اندام های مختلف وی به وضوح نمایان است. این نوجوان به همراه یکی از بستگانش ۱۰ هزار تومان شام تهیه کرده‌اند و پدر وی با تصور این که پول را بدون اجازه از مغازه برداشته است به مدت دو روز او را به میله آهنی بسته و زندانی کرده بود که وی توانسته دست خود را باز و فرار کند”.
در پی اظهارنظرهای کارشناسی، بلافاصله ماموران انتظامی مراتب را به معاون دادستان مرکز خراسان رضوی اطلاع دادند. با صدور دستوری توسط قاضی جواد حسینی، اقدامات لازم برای مداوای کودک آسیب دیده و همچنین انتقال وی به یکی از مراکز بهزیستی صورت گرفت و بدین ترتیب پرونده کودک آزاری در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مطرح شد. این پرونده سپس به شعبه ۲۳۲ دادسرای عمومی و انقلاب ارجاع شد و توسط قاضی “فرهمند نیا” مورد رسیدگی قرار گرفت.
ابتدا قاضی فرهمندنیا با صدور دستورات ویژه از نیروهای انتظامی خواست به بررسی های غیرمحسوس درباره این ماجرای تلخ بپردازند و کودک نیز به پزشکی قانونی معرفی شود.
پس از انجام تحقیقات مقدماتی، مادر این کودک نیز به قاضی پرونده گفت: “جمعه هفته قبل در منزل پدری همسرم بودیم که لوله آب آن ها خراب شد و پسرم به همراه یکی از بستگان نزدیک برای آوردن ابزار از مغازه بیرون رفت اما او از دخل مغازه پول برداشته بود و کباب خورده بودند که همسرم به او سیلی زد و پسرم را به درون اتاق برد تا تنبیه کند که بعد هم فرزندم از داخل اتاق فرار کرده و به کلانتری رفته بود”.
پدر ۴۰ ساله این نوجوان نیز که به اتهام ایراد صدمه عمدی و کودک آزاری از سوی مقام قضایی به دادسرا احضار شده بود، در تشریح این ماجرا گفت: “من بین مردم فردی آبرودار هستم اما پسرم چند بار از مغازه و منزل سرقت کرده بود، او را بارها سرزنش کردم که با دوستان ناباب معاشرت نکند. من او را به خاطر مبلغی که برداشته بود تنبیه کردم اما نه به آن صورت که یک روز در بیمارستان شهید هاشمی نژاد بستری شود، من ضربه ای به سروصورت و شکم او نزدم. کسانی پسرم را به این روز انداخته اند که احتمالا قصد داشته اند از او زورگیری کنند”.
قاضی فرهمندنیا که اظهارات این مرد را با توجه به شواهد و دلایل مستند موجود و همچنین اظهارات مطلعان و شهود منطبق با حقیقت ماجرا نمی دید، قرار وثیقه سنگینی را برای متهم تعیین کرد که مرد ۴۰ ساله با سپردن وثیقه به دادسرا تا زمان محاکمه آزاد شد. کودک نیز اکنون در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می شود.

لازم به یادآوری است که در بهمن ماه ۹۷، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود که طی سال گذشته حدود یک میلیون تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ از سوی مردم گرفته شده که از این میان حدود ۱۱ هزار تماس در ارتباط با کودک آزادی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر