
درودزن و شین آبادى دوباره …
ایران از لحاظ منابع طبیعی و غیر طبیعی و ثروت جز ۱۰ کشور برتر دنیاست، اما وضعیت مدارس و کیفیت ساختمان مدارس جزء بدترین کشورهاست. دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در کمتر از ۴۵ روز میتوانند ۴۵ مدرسه را در لبنان بازسازی کنند، اما براى امن کردن مدارس ایران از بخاریهاى غیراستاندارد ۹۰ سال زمان نیاز دارد. و باز هم بی تفاوتی مسئولان نسبت به حقوق کودکان ایران
آتش دوباره به جان مدارس ایران

آنچه در این حادثه رخ داد متاسفانه در سالهاى اخیر بى سابقه بوده است. در حادثه شین آباد(سال٩١) دو دانش آموز فوت شدند و هجده دانش آموز دیگر با در صدهاى مختلف سوختگى زنده ماندند.
تردیدى وجود ندارد که در بروز حوادثى از این قبیل، عوامل مختلفى بصورت زنجیره اى دخالت دارند اما مسوول اصلى سانحه اتش سوزى اخیر در این مدرسه دولت است.
دولت به موجب “اصل سى ام”قانون اساسى ایران، وظیفه فراهم کردن وسایل اموزش و پرورش رایگان براى همه آحاد ملت تا پایان دوره متوسطه بر عهده دارد که ترک این وظیفه از ناحیه دولت در هر نقطه اى از کشور از مصادیق بارز قصور در انحام وظیفه محوله در امر آموزش و پرورش است.

و سوالى که باقى میماند این است:
١٢ سال پس از درودزن و ۶سال پس از شین آباد، فرصت مناسبى براى خداحافظى همیشگى با تجهیزات گرمایشى نا ایمن در مدارس نبود!؟
ما اعضاى نمایندگى هامبورگ با استناد به اعلامیه جهانى حقوق بشر بخصوص ماده٣: حق حیات براى همه، ماده ۶: ارزش انسانى در همه جا، ماده ٢٨:حق دنیایى زیبا و ازاد براى همه، ماده٢۶: حق تحصیل رایگان براى همه، و با اعتقاد به سند ۲۰۳۰ یونسکو به خصوص هدف اول : پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا و هدف چهارم : تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه ، خواستار پاسخگویى مسولین به این مهم و همچنین اتخاذ تدابیرلازم و عاجل جهت پیش گیرى از بروز اینگونه حوادث هستیم.
۱۰۹۰
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
نمایندگی هامبورگ