۱۳۹۷ بهمن ۹, سه‌شنبه

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه ۱۳۹۷

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه ۱۳۹۷
تهیه و تنظیم گزارش : لیدا اشجعی و نارگل غفوری
ازدواج کودکان : ۸مورد 
به گزارش ایرنا،معلم ریاضی متوجه نگاه های غمگین زهره شد و آرام آرام خود را به او رساند تا دلیل ناراحتی او را بپرسد.به ناگاه وقتی که نگاه زهره به معلم ریاضی افتاد بغضش ترکید و هق هق کنان گفت دیگر نمی توانم درس بخوانم ، باید ازدواج کنم.پدرم گفته است که دیگر حق درس خواندن ندارم و همچون دیگر دختران روستا باید تن به ازدواج بدهم.هنوز اشک ها و
گریه های روز عقد خواهرم، روانم را آزار می دهد، او هم مثل من ۱۵سال بیشتر نداشت که امید های و آرزو هایش برای درس خواندن جای خود را به خانه داری داد.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، نظام حقوقی ایران از آغاز دوره قانون گذاری رویه واحدی در برابر ازدواج زودرس نداشته و غالب موارد شرع و عرف با یکدیگر تباین داشته‌اند، سازمان ملی جوانان در ۱۳۸۶ خورشیدی ازدواج بیش از ۲۴‌هزار دختر زیر ۱۴ سال را تایید کردودر ایران نیز به طور تقریبی حدود ۱۷‌درصد دختران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند که بخش عمده آنها در سنین ۱۵ تا ۱۸ قرار دارند و بخش کمتری از آنها هم زیر ۱۵ سال سن هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آفتاب، شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ردطرح افزایش سن ازدواج از سوی مجلس خبر داد و اعلام کرد که این معاونت قصد دارد بار دیگر افزایش سن ازدواج را به عنوان لایحهدر مجلس مطرح کندوی همچنین با نقد کودک همسری گفت که  از نمایندگانی که به رد افزایش سن ازدواج رای داده اند می پرسم آیاحاضرند کودکان خود را به ازدواج در بیاورند؟
پروانه سلحشوری عصر یکشنبه در نشست رونمایی کتاب سمینار ازدواج کودک در سکونتگاه های فقیرنشین که در خانه وارطان برگزارشد، افزودطرح کودک همسری از دو سال پیش در فراکسیون زنان مطرح شد چه آن زمان که بنده رئیس فراکسیون زنان بودم و چه درحال حاضر که در مجلس حضور دارم، این مسئله همواره دغدغه ما بوده است.(افتاب نیوز)
علی زاهدی نیا مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی روز یکشنبه به ایرنا گفتاز یکهزار و ۵۶۰ واقعه طلاق به ثبت رسیده این استان در ۹ ماهه امسال، ۱۶ مورد مربوط به زنانی بود که در سنین ۱۰ تا ۱۵ این آسیب را تجربه کردند.
شهناز سجادی (دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانوادهدر گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره رد طرحممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفتمتاسفانه در بررسی برخی طرحها سلایق حاکم استتا کارهای کارشناسی و آماری و هر کسی هر سلیقهای دارد، براساس آن تصمیم‌ میگیرد؛ بدون اینکه کار کارشناسی صورت گرفته باشد.
کودک همسری” طرحی که برای “افزایش حداقل سن ازدواج” توسط فراکسیون زنان تدوین شد، علی رغم اینکه نمایندگان در جلسه علنی مهرماه سال جاری با فوریت این طرح (اصلاح قانون ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی) موافقت کردند، در نهایت توسط کمیسیون حقوقی و قضایی به دلیل جامع و کامل نبودن متوقف شد.(ایسنا)
طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس به طرح کودک– همسری راینداد، خبر از رد این طرح دادبه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، سیاوشی گفتمنتظریم گزارش عدم رای به مجلس بیاید تاببینیم چه کار باید بکنیمپیش از این طرح مذکور در جریان بررسی در صحن علنی قرار داشت و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر۱۳ سال نیز تصویب شده بود.
اعتیاد کودکان :۵مورد
به گزارش ایسنا، لیلا ارشد در مراسم افتتاحیه طرح پیشگیری از اعتیاد و ارتقای مهارت های شناختی رفتاری در مناطق آسیب خیزوی با بیان اینکه که فاصله اعتیاد تا کارتن خوابی که حدود ۱۵ سال پیش ۱۵ تا ۲۰ سال بود امروز به ۵ سال رسیده است گفت: وقتی به ابزار مقابله‌ای مجهز نیستیم این اتفاقات بیشتر رخ می دهد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تحقیقات جدید نشان داد که آرایش مغزی نوجوانانی که مواد مخدر حاصل از شاه‌دانه (حشیش و ماری‌جوانا) را مصرف می‌کنند دچار تغییرات پایداری می‌شود. براساس گزارش «یورک‌شرپست»، دانشمندان دریافتند که مصرف این نوع مواد مخدر در نوجوانان کمتر از ۱۴ سال اختلالاتی را در بخش‌های کنترل حافظه و احساسات ایجاد می‌کند.
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: چند روز پیش ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارهایی از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام کرد که بر اساس آن هم‌اکنون حدود ۲ درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند.
مومنی با بیان اینکه طبق برآوردها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور داریم گفت: از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر در تهران هستند.دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ضرورت همکاری تمام دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر و معتادان متجاهر  خاطر نشان کرد: یکی از اولویت‌های مبارزه با مواد مخدر که در کوتاه‌مدت تعریف شده برخورد و جمع آوری معتادان متجاهر است. (ایسنا)
پنج تا هفت میلیون نفر از جمعیت ایران اعتیاد را تجربه کرده‌اند. این گفته انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور است.پیش از این پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد افرادی را که تجربه مصرف مواد مخدر به شکل تفننی یا مستمر دارند، به علاوه معتادان نیازمند درمان را در مجموع حدود چهار میلیون نفر اعلام کرده بود.
اعدام کودکان : –
آموزش و پرورش :۲۹مورد
وزیر آموزش‌ و پرورش گفتبا تغییر ساختارها تلاش کردیم موانع فرا روی اقامه نماز در مدارس را رفع و برای برگزاری بیشازپیشنماز در مدارس و نشر فرهنگ نماز گام برداریم.به گزارش ایسنا، عصر امروز سید محمد بطحایی در جلسه شورای عالی نماز که دراردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، تشکیل شورای عالی نماز را گامی در جهت رشد و ارتقای فرهنگ اقامه نماز در آموزشوپرورشبرشمرد و اظهار کردمفتخریم که آموزشوپرورش در بین همه دستگاهها و نهادها بهعنوان دستگاه برتر در زمینه اقامه نماز  انتخابشدهاست.
«محبت نیوز»- حبیبالله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران از «هشدار جدی» این سازمان خطاب بهمهدکودکها خبر داد و گفت: «در مهدهای کودک خدمات آموزشی باید متناسب با موازین اسلامی و شرعی باشد.
میزان نوشتدو دختر دانش آموز قائمشهری دچار حادثه شده و یکی از آنها فوت کرددر جریان حادثهای که دیروز سه شنبه ۲۵ دی ماه،برای دو دختر دانش آموز قائمشهری رخ داد، متاسفانه یکی از دانش آموزان، فوت و دیگری مصدوم شد
سیستم گرمایشی ۱۳۶هزار کلاس درس باید استاندارد شوند، کیفیت آموزش یا تغذیه رایگان اعتبار میخواهد، فرهنگیان حقوق معوقه دارندو دستمزدهایشان متعادل نیست.
به گزارش ایلنا، واژگونی سرویس مدرسه در روستای چهلمنی قلعه گنج منجر به مجروح شدن چهار نفر دانشآموز شد.مجروحان حادثهبلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند.علت حادثه رعایت نکردن سرعت مطمئنه راننده سواری پژوپارس اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شماری از مردم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشورپیگیری میکند، موضوعی با عنوان “معضلی به نام برگزاری کلاس تقویتی در دبیرستان غیر دولتی مهر البرز تبریز” مطرح کردهاند وخبرنگار فارس موضوع را از مسؤول مربوطه پیگیری کرد.
طبق گزارشی که سازمان نوسازی مدارس کشور در اختیار ایلنا قرار داده است از سال ۹۱ تاکنون تمام حوادثی که در مدارس به علت نآیمن بودن باعث تهدید جان دانش‌آموزان شده است.
به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، در حالی که عربی زبان دین مبین اسلام و یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است، بررسیهای میدانی نشان می دهد که درس عربی برای بسیاری از دانش آموزان کشورمان جزو دروسی است که در یادگیری مطالب آن با دشواریروبرو می شوند.
محمدرضا حیدری در گفت‌‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت گرمایشی  کلاس‌های درس در استان ایلام گفت: از تعداد شش هزار کلاس درس این استان یک هزار و ۸۵۶ کلاس نیازمند استاندارد سازی بهینه و سیستم گرمایشی هستند.
فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت کمیته امداددر گفت‌وگو با ایسنا ؛با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار اخذ شده از وزارت رفاه تعداد افراد بازمانده از تحصیل تحت حمایت کمیته امداد ۲۶۱۵ نفر در سال تحصیلی جاری بوده‌ است، گفت: بخش عمده بازماندگان از تحصیل در دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان هستند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ شیراز گفت : ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۱۹ دی ماه متاسفانه یکی از دانش آموزان دبیرستان ارسنجانی در این ناحیه، خارج از محیط مدرسه به قتل رسیده است.به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمد کماندار ادامه داد: مقتول دانش‌آموز پایه دهم رشته انسانی دبیرستان ارسنجانی بوده است و قاتلین دانش‌آموزان هنرستان‌های جوانمردی و دستغیب به همراه یک نفر از اراذل بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، “غلامرضا رجایی مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ میلیارد تومان پول برای تجهیز کلاس‌های استان کرمان به سیستم گرمایشی استاندارد نیاز است، تصریح کرد: اعتبارات استانداردسازی با اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس متفاوت است و بر اساس بررسی، عمدتا مدارس غیراستاندارد در اولویت ساخت بوده و مدارس خطرآفرین تخلیه می‌شوند.
در حاشیه شهر شیراز، منطقهای به نام «مجتمع دام» قرار داردتنها مکان آموزشی این منطقه در کوچههای خاکی که فاضلاب و خونابه درآن دیده میشود واقع شده استاین مدرسه با ۹۰ دانشآموز فاقد برق٬ گاز٬ تلفن و دیگر امکانات رفاهی است.(رادیوزمانه)
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، علی اصفهانی از صدور کیفرخواست پرونده متهم اذیت و آزار تعدادی از دانش آموزان یکیاز مدارس ابتدایی اصفهان خبر داد و گفتپرونده برای رسیدگی به اتهامات فوق به دادگاه ارسال شده است.
محمدرضا عظیمی وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «حق بر آموزش یکی از حقوق بنیادین بشری و همه افراد است که در اصل ۳۰ قانون اساسی ما هم این موضوع جزء وظایف دولت تلقی شده، است» اظهار کرد: در تعهدات بین‌المللی ما نیز دولت مکلف است که این حق را تبیین کند.
به گزراش خبرآنلاین، فردین علیخواه، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در کانال تلگرامی‌اش درباره نتایج پایان‌نامه یکی از دانشجویانش مبنی بر دسترسی دانش‌آموزان به فیلترشکن و سایت‌های پورن پس از فیلترینگ تلگرام؛ برخی از دانش آموزان در مصاحبه‌ها گفته‌اند: از زمانی که تلگرام فیلتر شد آنها برای دسترسی به تلگرام به‌ناچار فیلترشکن‌های متعددی را در تلفن همراه خود نصب کرده‌اند. با نصب این فیلترشکن‌ها به‌تدریج در گروه دوستانشان این خبر می‌پیچد که به‌راحتی می‌توانند به سایت‌های پخش فیلم‌های پورنو گرافی دسترسی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا،سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت که عصر امروز به دلیل استاندارد نبودن بخاری گازی مدرسه‌ای در تبریز، ۱۲ دانش آموز دچار گاز گرفتگی شدند. در پی این حادثه دو دانش آموز به بیمارستان منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، صبح امروز بخاری نفتی مدرسه حجت روستای پلگی سید از توابع شهرستان زهک دچار آتش سوزی شد و در این حادثه پای یک دانش آموز دچار سوختگی شد.
به گفته علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ایران،سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸، ۴۵ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان است که «خرید خدمات آموزشی» و «کاهش ادارات مراکز استان‌ها» را از الزام‌های این وزارتخانه در سال آینده اعلام کرد. معلمان این رویکرد را «عزم دولت برای خصوصی‌سازی آموزش و پرورش» می‌دانند.(رادیو زمانه )
رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرد که ۲۳۷ مدرسه این استان پرخطر و تخریبی هستند، وضعیت مطلوبیندارند و ضروری است اعتبارات لازم به این مدارس اختصاص یابدبهگفته او ۵۲۸ کلاس درس استان کردستان هم فاقد سیستم گرمایشی وخط لوله گاز هستند که بهوسیله بخاری نفتی استاندارد گرم میشوند و عمدتاً در روستاها و مناطق حاشیه قرار دارند.(رادیو زمانه)
متاسفانه بسیاری از مدارس روستایی کهگیلویه و بویراحمد فاقد سرویس دستشویی مناسب هستند لطفا مسوولان پیگیری کنند( فارس من)
روستای ملک اباد از توابع بخش مرزی اشار است که با داشتن چهل دانش آموز در شش مقطع تحصیلی ، ۱۵سال است که فاقد فضایآموزشی و مکانی برای تحصیل است.دانش آموزان نیمی بر روی نیمکت ها ی داخل کپر و عده ای بر روی سنگ ریزه های بیابان و زیرآفتاب سوزان مینشینند.هر روزه کودکان تخته سیاه را از مسیری طولانی حمل میکنند و به کپر می آوردند.(فارس من)
محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، روشهای آموزشی مدارس ایران  ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرده و گفت، متاسفانه گاهیاوقات با رفتارهای سختگیرانه، تمام احساسات کودکانه را در وجود دانشآموزانمان میکشیم (ایسنا)
صبح یکشنبه ۹ دی یک مینیبوس حامل دانشآموزان روستایی در فیروزیان استان آذربایجانغربی واژگون شدبه گفته مجتبی خالدیسخنگوی اورژانس ایران، در جریان این حادثه شش دانشآموز صدمه دیدند. (رادیو زمانه)
جهان مهرابی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد، روز شنبه گفتسه هزارکلاس درس این استان ازبخاری نفتی استفاده می کنند.رادیو زمانه)
به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا خالدی، دبیر برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد گفت: محتوای درسی نمی‌تواند دانش آموز را برای مواجهه با مسائل در آینده آماده کند. طبق تحقیقات در درس علوم تجربی به گزاره های اخلاقی توجه نشده است.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی با کمبود کلاس درس مواجه است و بیرجند در وضعیت قرمز قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا،احمد میدری معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که بیش از ۱۳۰ هزار کودک ۵ تا ۱۱ ساله در سال تحصیلی۹۷-۹۸ در کشور از تحصیل باز ماندند
به گزارش ایسنا، علیم یارمحمدی؛ نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آقای وزیر آموزش و پرورش قبل از استیضاح مجدد استعفای خود را امضا کنید که بتوانید با آرامش بخوابید.
بیماری های کودکان : ۶مورد
به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از کنگره ؛حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه گفت: «۷۵ درصد اختلالات روانی قبل از سن ۲۴ سالگی و ۵۰ درصد اختلالات روانی در سنین زیر چهار سالگی رخ می‌دهد و در مجموع ۱۵ درصد بار بیماری‌ها در سطح جهانی مربوط به سن ۱۰ تا ۲۴ سال است.
مینو محرزرئیس مرکز تحقیقات ایدز  این بار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است ایران علاوه بر افزایش ۱۰ برابری ایدز در میان زنان، شیوع چشمگیر این بیماری در نوجوانان را از سر می‌گذارند.
به گزارش افکارنیوز،دکترسهراب حیدری در این زمینه اظهارداشت: عصر امروز طی تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی میاندوآب، تعدادی (۱۱نفر) دانش آموز در کوی سوگلی تپه با علایم تهوع، سرگیجه و شکم درد به بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) انتقال یافتند.
شیوع بیماری سالک در شرق استان اصفهان به شدت رو به گسترش است و فقط در شهرستان وزنه‌ ۵۰۸ دانش‎آموز نیاز به درمان بیماری سالک دارند.گزارش‌های محلی از شرق استان اصفهان حاکی از گسترش بیماری سالک که پیش از انقلاب در ایران ریشه‌کن شده بود، در این منطقه است ؛احمد صادقی بخشدار بن‌رود برای مهار بیماری سالک خواستار کمک بخش‌های دیگر این استان شده و گفته که بیماری سالک مشکلات روحی و روانی به دنبال دارد و اثراتش بر دختران جوان هرگز جبران نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر جوانیان متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از مسمومیت حدود ۴۰ دانش‌آموز از کلاس‌های مختلف دبستان شهید علی‌پور روستای آهنگرکلا خبر داد.
ؤخبرگزاری هرانا – بیماری ای بی “اپیدرمولیزیس بولوزا” یا بیماری پروانه ای یک بیماری ژنتیکی است که از بدو تولد با کودک همراهمی شود و در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول ‌های خونریزی دهنده دردناک می کندحساسیت شدید پوست، تاول زدن، ایجاد زخم وخارش از جمله نشانه های این بیماری است که باید شدیدا تحت مراقبت باشند.
حمایت از کودکان : ۴مورد 
تهران– ایرنا– رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از پیگیری موضوع بکارگیری کودکان در جمع آوری زباله ها از سویاین سازمان خبر داد و گفتبکارگیری کودکان در جمع آوری زباله از سوی برخی پیمانکاران شهرداری، خلاف قوانین کار و جرم است.
تهران– ایرنا– محمد لطفیآذر نماینده مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک می گویدافراد آنقدر گرفتاریهای مختلف دارند تا اگر اجباریوجود نداشته باشد وارد مساله کودکان نمیشوند در صورتی که رویکرد باید تغییر کند و تغییر رویکرد اصلیترین مساله است.
هفته نخست دیماه سال جاری لایحه ممنوعیت ازدواج کودمان توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بطور کامل رد شدبا توجه به اینکهبرخی مراجع با این ممنوعیت موافق بودنداما عضو کمیسیون مجلس گفته که یکی از دلائل رد این لایحه مخالفت مراجع بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا،بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان کشور در پی آتش‌سوزی دبستان دخترانه «اسوه حسنه» در زاهدان که منجر به فوت چهار دانش آموز و زخمی‌شدن شماری دیگر از دانش‌آموزان شد، با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده این دانش‌آموزان خواستار محاکمه عاملان اصلی این فاجعه شدند.
خشونت علیه کودکان : ۱۲ مورد
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک معتقد است که با برخوردهایی از جنس برخورد با کودکان گلفروش کرمانی، کینه ای در دل کودکآزار دیده شکل می گیرد که او می پندارد با بزرگ شدن باید با اقدام متقابل به جامعه پاسخ دهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محمدحسین بی‌نیاز اظهار کرد: در پی انتشار اخبار پراکنده و شایعات مختلف در ارتباط با پرونده تنبیه دانش‌آموز قزوینی دریکی از مدارس ناحیه دو قزوین؛ پس از طرح شکایت از سوی والدین دانش‌آموز کلاس پنجم یکی از دبستان‌های شهر، مدیریت آموزش ‌و پرورش ناحیه دو قزوین اقدام به بررسی این ادعا کرد.
به گزارش ایرنا، رییس کل دادگستری اصفهان پس از اجرای حکم افزود: این قاتل در شعبه اول دادگاه کیفری یک دادگستری استان به اعدام و قصاص نفس محکوم شده بود. احمد خسروی وفا افزود: متهم این پرونده در مهرماه سال جاری در پی یک معامله شوم مواد مخدر، ملیکای پنج ساله فلاورجانی را به گروگان گرفته و به قتل رسانیده بود و با اقدامات سریع قضایی در کمتر از ۲۴ ساعت دستگیر و در کمترین زمان مورد محاکمه قرار گرفت.
حوادث رکنا: فرمانده انتظامی شهرستان پاکدشت از دستگیری اعضای باند سرقت طلای کودکان و اعتراف به ۲۲ فقره سرقت خبر داد.
https://www.youtube.com/watch?v=UarmhooF67c
به گزارش ایسنا، چند روز پیش خبر گمشدن پسربچهای ۵ ساله در روستای فارمد از توابع مشهد در رسانهها منتشر شدجسد برهنه اینکودک توسط دوستانش در پشت بام خانهای پیدا و زوایای تازهای از این ماجرا آشکار میشودمتهم به قتل این کودک، نوجوانی ۱۳سالهاست که گویا سابقه آزار و اذیت کودکان را هم داشته است.
عصر ایران؛ مصطفی داننده- دختری به پسری در فضای مجازی فحش می‌دهد. پسر برای انتقام، دختر را به سیرجان می‌کشد، او را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کتک می‌زند وهمزمان فیلم آن را به صورت زنده در اینستاگرام پخش می‌کند.
دکتر شهیار میرخشتی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به توقیف دو دستگاه آمبولانس مرکز اورژانس توسط پلیس راهنمایی و رانندگیخوزستان اظهار کردوظیفه و رسالت مرکز فوریتهای پزشکی ۱۱۵ نجات جان بیماران است ولی متاسفانه در این زمینه با کمبود شدیدنیروی انسانی و آمبولانس مواجه هستیم.
به دستور دادستان تهران و پس از اعتصاب غذای اعتراضی نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، مدت مکالمه او بافرزندانش را کوتاه کردهاندنرگس محمدی گفته که در اعتراض به این “انتقامجویی” از تلفن‌ زدن خودداری میکند.
ماف نیوز: سه نوجوان هفده ساله به صورت جداگانه در شهرستان بانه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاههای امنیتی منتقل شدند.
خبرگزاری هرانا – انجمن یاری کودکان در معرض خطر طی بیانیه‌ای خصوصی‌سازی را یکی از علل ناکامی و محرومیت کودکان طبقات فرودست دانسته و نسبت به عدم حمایت از کارگران که باعث شده است کودکان در معرض انواع آسیب‌ها مانند محرومیت، فقر، اعتیاد، بیماری، سوءتغذیه، فحشا، بزه‌کاری، کار اجباری، کار در خیابان‌ها و مکان‌های پرخطر، تن فروشی و ازدواج زودهنگام دختران قرار بگیرند، اعتراض کرده است.
خودکشی کودکان :۲ مورد
صبح روز سهشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ یک دختر دانش آموز ۱۱ساله در ارومیه خودکشی کرد که متاسفانه جان سپرد.(ایران کارگر )
خبرگزاری هرانا – رئیس مرکز بهداشت بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه گفت که روز گذشته یک کودک ۱۶ ساله متأهل که یک بچه ۶ ماهه در شکم داشت پس از اقدام به خودسوزی جان خود را از دست داد.
کودک ازاری : ۳مورد
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، روز گذشته یک دختر بچه ۶ ساله به نام “حدیثه” که آثار شکنجه و کودک آزاری بر بدن وی نمایان بود، دچار مرگ مغزی شد و در بیمارستان امدادی شهید کامیاب در مشهد جان باخت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شب چهارشنبه ۵ دیماه ۱۳۹۷، یک کودک در شهرستان قم توسطناپدریاش مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان ، نفیسه، دختر یازده ساله اهل مشهد است که با غیرقابل تحمل خواندن شرایط خانهمیگوید “پدرم اعتیاد شدید به مواد مخدر دارد، من را کتک می زند، چند بار دستم را با سیگار سوزانده و دفتر و کتاب هایم را پاره کردهاست”. او پس از فرار از خانه توسط پلیس بازداشت و به بهزیستی تحویل داده شد .
کودکان بی هویت :۱ مورد
به گزارش ایرنا،احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران اعلام کرد: “۴۹هزار کودک در کشور فاقد شناسنامه هستند و ما برای کاهش مشکلات این کودکان به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم.
کودکان در زلزله : ۱مورد
https://youtu.be/mo8jM4MHg6I?t=2
کودکان فقر :
به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ؛ حاشیه‌نشینی را بدون شک می‌توان بزرگ‌ترین چالش پیش روی استان تهران دانست.روستای داودآباد قرچک را بدون شک می‌توان محروم‌ترین روستای این شهرستان دانست که با معضلاتی چون کم‌ارزشی زمین و شرایط سخت تحصیلی دست و پنجه نرم می‌کند.
کودکان کار :
https://youtu.be/tFkt70scE9c
رضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا،رئیس اورژانس اجتماعی کشور از پیگیری سازمان بهزیستی درمورد وضعیت دو کودک کار که از سوی فردی که به ظاهر کارمند شهرداری کرمان بوده مجبور به خوردن گل‌هایشان شده بودند.
همدلیگروه اجتماعی– دنبال چه چیزی میتوان در زباله ها گشت؟ چه چیز باارزشی در تلی از زباله نهان است که کودکان زباله گرد درپی آنند؟ کودکانی با میانگین سنی ۱۲ سال که روزانه به طور متوسط تا ۱۰ و نیم ساعت در روز کار می کنندبراساس تحقیقات صورتگرفته توسط برخی سازمانهای مردم نهاد برخی از این کودکان درشبانه روز تا ۲۰ ساعت هم کار می کنند.
بیکاری فقر را به دنبال خواهد داشت و فقر افراد جامعه را به مهاجرت وا میدارد و عدم تناسبات اقتصادی آنها را به حاشیهنشینی وادارمیکند افرادی که ناخواسته قربانی شرایط نامساعد اجتماعی میشوند، اما در میان این قشر کثیر، کودکان بزرگترین قربانیان هستند.( ایرانامروز )
کودکان معلول :
اسیب های اجتماعی :۵مورد 
به گزارش ایرنا، رییس کل دادگستری اصفهان پس از اجرای حکم افزوداین قاتل در شعبه اول دادگاه کیفری یک دادگستری استان به اعدامو قصاص نفس محکوم شده بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا به نکته ای مهم اشاره کرد و نوشت: «تا امروز حدود ۱٫۵ میلیون کودک و نوجوان به زیست بوم«کودک و اینترنت» پیوسته اند و تا ایجاد شرایط مناسب فاصله داریمباید بپذیریم شبکه های اجتماعی به دلایل بسیاری مناسب برایکودکان نیستند و زیست بوم خاص خود را طلب می کنند و همین مسئله نیازمند آگاهی بیشتر است. ) ایرنا)
به گزراش خبرآنلاین، فردین علیخواه، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در کانال تلگرامی‌اش درباره نتایج پایان‌نامه یکی از دانشجویانش مبنی بر دسترسی دانش‌آموزان به فیلترشکن و سایت‌های پورن پس از فیلترینگ تلگرام نوشته است ؛دسترسی دانش‌آموزان به فیلترشکن و سایت‌های پورن پس از فیلترینگ تلگرام افزایش داشته است.
به گزارش ایسنا، سردار علیرضا لطفی دراین باره گفت: شاکی  پرونده اعلام کرده بود که  سارق با استفاده از عدم حضور وی و همسرش در خانه در حالیکه دختر هشت ساله آنها به تنهایی در خانه حضور داشته وارد خانه شده وعلاوه بر سرقت بیش از ۲۰ میلیون پول و طلاجات داخل خانه، متاسفانه دختر آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده و نهایتا با بستن دست و پای دختر هشت ساله و قرار دادن وی در داخل یکی از اتاق ها از محل متواری شده است.
از ظهر روز نوزدهم آبان ماه که «لیلی خاتمی»، فعال حقوق کودکان از سوی ماموران امنیتی اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده است،۴۵ روز می گذرد اما کماکان کسی از محل نگه داری، علت واقعی بازداشت یا مرجع بازداشت کننده این فعال مدنی اطلاع دقیقی ندارد. ( ایران وایر )

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر