۱۳۹۶ دی ۲۵, دوشنبه

سیاووشان «سفیلان»وسوختن دانش آموزان بختیاری در آتش



۲۴ دیماه سالگرد آتش سوزی دردناک دبستان روستای سفیلان در سال ۱۳۸۳ است. در این حادثه، آتش گرفتن بخاری مدرسه ابتدایی روستای «سفیلان» چهارمحال بختیاری و نبود کپسول آتش نشانی، باعث جان باختن ۱۳ دانش‌آموز لر بختیاری شد و علاوه بر این عده، تعدادی نیز دچار سوختگی شدید شدند.

دانش آموزانی که جان باختند ۷ دختر و ۶ پسر کلاس پایه چهارم و پنجم، به نام های فاطمه، لاله، فرشته، زینب، پریسا، الهام، شمسی، رشید، مهرشاد، محمد، میثم، نوذر و جمال بودند.

ساعت ۱۰ صبح روز حادثه، مخزن بخاری نفتی دچار آتش‌سوزی شد و «یزدان خسروی» سرباز معلم این مدرسه با دیدن بخاری آتش‌گرفته، از آنجا که کپسول آتش نشانی نداشت مجبور شد بخاری مشتعل را با دست خود از کلاس خارج کند که درحین خروج از کلاس در مسیر راهروی مدرسه بخاری به گالن نفت ۲۲۰ لیتری نفتی که در کنار اتاق مدیر آموزشگاه قرار داشت، برخورد کرد که بر اثر فوران آتش، گالن منفجر و آتش در تمام کلاس‌ها و ورودی ساختمان شعله‌ور ‌و راه خروجی دانش آموزان مسدود شد. سربازمعلم در جریان خارج کردن بخاری از کلاس، دچار سوختگی ۸۰ درصدی شد.

به دلیل نبود وسایل اطفای حریق در مدرسه و فقدان لوله کشی آب در مدرسه، عملیت مهار آتش طول کشید و مدرسه تا ساعت ۱۰ صبح روز بعد، در شعله‌های آتش و دود می‌‌سوخت. ضمنا دبستان روستای سفیلان در حاشیه این روستا قرار داشت و بر اثر بارندگی، بارش برف و نداشتن ارتباط جاده‌ای، اهالی روستا از این حادثه دیر آگاه شدند.

سید علی صالحی شاعر سرشناس بختیاری و عضو کانون نویسندگان ایران در کتاب «یوما آنادا» و در شعری با عنوان «سياووشان سفيلان» به این موضوع پرداخته است:

«سياووشان سفيلان»

آقا اجازه!
اسکندر مقدونی تخت جمشيد را به آتش کشيد
بعد آتش راه افتاد آمد لُردگان
آمد خانميرزا، آمد سفيلان
آمد که ما از سرما نميريم
اما ... ما مُرديم آقا.

آقا اجازه!
سردار قادسيه ايوانِ مدائن را به آتش کشيد
بعد آتش راه افتاد آمد سمتِ ايلِ ما
ما سردمان بود آقا
ترکه های پُرشکوفه ی بادام
بوی الفبای آتش میداد
ما آتش گرفتيم آقا
بعد مادرانْمان آمدند
خاکسترِ ما را برداشتند بردند بالایِ کوه
و رو به پروردگارِ عالم شيون کردند:
در سرزمينِ ما عين و الف يکیست
فقط بگو خودِ عدالت کجاست؟

آقا اجازه!
تيمور لنگ سرِ راهِ خود به بغداد
به سفيلانِ ما هم آمد
آمد همه ی ما را به جُرمِ تَبانی با برف
آتش زد
دستهايش را گرم کرد وُ
در حاشيه ی خاطراتش نوشت:
نفت بشکه ای پنجاه دلار
کوکاکولا بشکه ای دويست ...؟
اين اصلا عادلانه نيست!


آقا اجازه!
تموچين تکليف همه را
با شعله های شيونِ ما روشن کرد
بعد آمد بالای سرمان گفت:
از روی کتاب ياسایِ من هزار بار جريمه بنويسيد.
و حالا ما هزار سال تمام است که هی مینويسيم وُ
اين مشقِ مرگ را پايانی نيست!


آقا اجازه!
ای کاش هرگز نفت را به رايگان
درِ خانه ی ما نمی آوردند
که اين همه حالا شرمنده ی آقايان نباشيم!
واقعا بعضیها خودشان خجالت نمیکشند؟


گفتنی است حادثه دردناك آتش سوزی مدرسه «سفيلان» و کمبود امکانات اطفای حریق باعث جریحه دار شدن افکارعمومی و انتقاد گسترده از دولت شد و مسئولان دولتی مجبور شدند در همدردی با مردم لر بختیاری سه روز عزای عمومی البته فقط در شهرستان لردگان اعلام کنند.

موج نارضایتی بختیاری ها از نبود کپسول آتش نشانی در مدرسه های منطقه نفت خیز و ثروتمند اما محروم بختیاری، باعث خشم افکارعمومی شد و پس از چند روز تاخیر وزير آموزش و پرورش و رییس جمهور در فشار افکارعمومی با ارسال پيام تسليت جداگانه با خانواده های داغ ديده ابراز همدردی كردند.

در پاسخ به انتقادات افکارعمومی منطقه بختیاری، جلسه ای با حضور كارشناسان آموزش و پرورش، سازمان بازرسی كل كشور، دادستانی شهرستان لردگان و مسئولان ذيربط براي بررسی دلايل اين حادثه تشكيل شد و تقصیر را برعهده «سربازمعلم» (به نام «یزدان خسروی» که خود نیز بعلت ۸۰ درصد سوختگی در بیمارستان بستری بود) دانست و دادستان لردگان دستور بازداشت وی را صادر كرد!! به این ترتیب بدون اینکه مسئولان ارشد دولتی بابت محرومیت مدرسه و نبود امکانات بازخواست شوند تقصیر به گردن پائین ترین فرد انداخته شد و پرونده مختومه گردید. سربازمعلم نیز در روز سوم بهمن ۱۳۸۳ بعلت شدت سوختگی در بیمارستان درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر