۱۳۹۷ مهر ۲۵, چهارشنبه

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان در مهرماه ۱۳۹۷


گزارش نقض حقوق پیروان ادیان در مهرماه ۱۳۹۷

تهیه و تنظیم نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : حسین کفایت حقیقی، محمدحسین ملایی برزی، رضا حیدری 
  ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مهر ماه ۱۳۹۷ شمسی است. این
گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ماموران امنیتی اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در تماسی تلفنی با مولوی فضل الرحمن کوهی خواستار معرفی خود در مورخه ۲۹ مهر به این ارگان در زاهدان شد و تهدید کردند که اگر حاضر نشود او را بازداشت خواهند کرد. احتمال میرود مولوی کوهی بخاطر انتقادات شدیدش از سپاه پاسداران در نماز جمعه ۲۰ مهر احضار و تهدید شده باشد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ ، “عبدالرحیم گرگیج”، “عبدالحکیم گرگیج” ، “عبدالحکیم گرگیج”، “محمد بلوچ”، “عبدالله گرگیج” “علیرضا اشترک” “ابراهیم زرین” به همراه چند تن دیگر از ترکمن های شهرستان «گنبد کاووس» که در۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ از سوی ماموران امنیتی از منطقه کلاله و علی آباد گرگان بازداشت شدند، همچنان پرونده آنها در جریان است و این زندانیان در حالت بلاتکلیفی قرار دارند. همه این افراد از فعالان مذهبی اهل سنت و از شهرندان ساکن در سیستان و بلوچستان بوده اند. لازم به ذکر است این شهروندان از زمان بازداشت در زندان وکیل آباد واقع در مشهد نگهداری می شوند. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: با گذشت بیش از سه سال از بازداشت این افراد همانند جریان زندانیان نصیر آباد پرونده آنها در حالت بلاتکلیفی قرار دارد و هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن آنها وجود ندارد اما مسئولین قضایی پرونده آنها را در حالت بلاتکلیفی نگه داشته اند. این منبع همچنین ادامه داد: تاکنون هیچ جلسه دادگاه علنی و تصمیمی برای روشن شدن وضعیت پرونده آنها صورت نگرفته است.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
گزارش آماری 
لبلاتکلیفی افراد بازداشت شده۷ مورد
احضار و بازجوئی۱ مورد
تهدید۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی۷ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۲۳ مورد
   
**************************************************************************************************

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، روز یکشنبه مورخ ۱ مهرماه ۹۷ “سهام آرمین” شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان در منزل خود توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده است. با احتساب بازداشت سهام آرمین، شمار شهروندان بهائی بازداشت شده در روز یکشنبه اول مهرماه در شهر بهارستان اصفهان به ۸ تن رسید. هرانا در گزارشی از بازداشت هفت شهروند بهایی به نام‌های “افشین بلبلان”، “انوش راینه”، “میلاد داوردان”، “فرهنگ صهبا”، “بهاره زینی (سبحانیان)”، “سپیده روحانی” و “فوژان رشیدی” توسط نیروهای امنیتی در بهارستان اصفهان خبر داده بود. پیشتر یک منبع نزدیک به این شهروندان بهائی ضمن تایید این خبرگفته بود: “ماموران امنیتی در زمان بازداشت آقای افشین بلبلان اقدام به تفتیش منزل وی کرده و تعدادی از وسایل شخصی ایشان ازجمله کتاب‌ها، لب‌تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ایشان را ضبط و با خود بردند”.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عصر روز دوم مهرماه ۹۷ کوروش روحانی، شهروند بهائی ساکن شیراز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات (پلاک۱۰۰) این شهر آزاد شد.
به گزارش هرانا ، شقایق شوقی شهروند بهایی و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته شیمی کاربری دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل بهایی بودن از ثبت‌نام و ادامه تحصیل در این مقطع محروم شد. یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا  گفت: “شقایق شوقی شهروند بهایی ساکن اصفهان در سال ۹۴ مانند تعداد اندکی از دانشجویان بهایی دیگر امکان حضور در دانشگاه را پیدا کرد ولی پس از ۳ سال با ممانعت در ثبت نام در دانشگاه روبرو و از ادامه تحصیل محروم شد”.
به گزارش هرانا ، صبح روز سوم مهرماه ۹۷ هومن خوشنام شهروند بهایی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و محل کسب وی نیز پلمب شده است. با احتساب بازداشت هومن خوشنام، شمار شهروندان بهایی بازداشت شده اخیر در کرج به ۶ تن رسید. هرانا, نیز از بازداشت یک شهروند بهایی دیگر در این شهر به‌ نام پیام شبانی توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه پنجم مهرماه ۹۷ نیروهای امنیتی شهر شیراز منزل نورا پورمرادیان شهروند بهایی بازداشتی در شیراز را مورد تفتیش قرار داده و علاوه بر ضبط لوازم و مدارک شخصی و کتاب‌ها، پدر و مادر این شهروند بهایی را نیز ساعاتی بازداشت کردند. یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “ساعاتی پیش ماموران اطلاعات شیراز به‌ منزل نوراء پورمرادیان و خانواده‌اش رفته و آنجا را مورد تفتیش قرار دادند و لوازم و مدارک شخصی آنان را ضبط کرده و مورد تهدید و ارعاب قرار دادند که اگر عکس بگیرید یا اطلاع رسانی کنید برای شما و نورا خیلی بد می‌شود و در ادامه جهت ارعاب دو بار آقای سعید پورمرادیان (پدر نورا پورمرادیان) را دستبند به دست بازداشت کرده و به درون ماشین بردند و تهدید نمودند که در این‌باره سکوت کنید. مامورین به ایشان گفتند که ما برای تکمیل پرونده نورا آمده‌ایم”.
به گزارش ایرنا ، مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز به دلیل حمایت از دو تن از شهروندان بهایی بازداشتیِ این شهر، عصر روز پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷، طی حکمی از سوی دادگاه عمومی و انقلاب شیراز، بازداشت شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، عصر روز یکشنبه ۸ مهرماه ۱۳۹۷، پژمان شهریاری و محبوب حبیبی شهروندان بهایی ساکن شیراز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر (پلاک۱۰۰) آزاد شدند.
به گزارش هرانا ، روز شنبه ۱۴ مهرماه ۹۷ نیلوفر حکیمی شهروند بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.
به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی  ، مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز که به دنبال انتشار توئیتی در حمایت از دو تن از شهروندان بهایی بازداشتی شیراز، عصر روز پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷، طی حکمی از سوی دادگاه عمومی و انقلاب شیراز، دستگیر شده بود، روز یکشنبه ۱۵ مهرماه با قید وثیقه به صورت موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۹۷ دو شهروند بهائی ساکن شیراز به نام‌های فرزاد دل‌آرام و همسرش روحیه نریمان توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. مامورین به منزل فرزاد دل‌آرام و همسرش روحیه نریمان رفته و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی ایشان از جمله کتابها و کامپیوتر شخصی هر دوی آنها را بازداشت کردند”. در تاریخ ۱۷ خردادماه سال جاری شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر شیراز به ریاست قاضی جمشید کشکولی و قاضی محمدرضا حسین پور، با کاهش حکم دادگاه بدوی، روحیه نریمان را به تحمل دو سال و نیم حبس تعزیری و فرزاد دل‌آرام را به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.این زوج بهایی پیشتر در سال ۹۵ بازداشت و توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز روحیه نریمان به ۶ سال حبس و فرزاد دل‌آرام به ۱ سال حبس محکوم شده بودند.
به گزارش هرانا ، “نورا پورمرادیان”، “سودابه حقیقت” و “الهه سمیع زاده” سه تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “همزمان با آزادی این سه نفر برای تعدادی دیگر از شهروندان بهایی بازداشت شده طی ماه گذشته در شیراز نیز قرار وثیقه صادر شده و احتمال آزادی آنان نیز وجود دارد”. با آزادی این سه زندانی شمار شهروندان بهایی محبوس در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به ۶ تن رسید.
به گزارش خبرگزاری هرانا ، در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷، یک شهروند بهائی ساکن یزد به نام‌ “سحر روحانی” به دلیل بهائی بودن از ادامه همکاری با شرکت‌ محل کار خود محروم و از کار اخراج شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷، دو شهروند بهائی ساکن کرج به نام‌های “پروان معنوی” و “الهام سلمانزاده” پس از تفتیش منازل و ضبط لوازم شخصی و کتاب‌ها توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده‌اند. ماموران امنیتی ابتدا به محل کار ایشان رفته و پس از تفتیش محل کار همراه ایشان به منزل رفتند و پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی، ایشان را نیز با خود برده‌اند. ماموران همزمان به منزل خانم الهام سلمانزاده نیز رفته و به همین ترتیب بعد از تفتیش منزلشان وی را نیز با خود برده‌اند”. لازم به ذکر است طی روزهای سوم و چهارم مهرماه سال جاری دو شهروند بهایی دیگر در این شهر به‌ نام‌های هومن خوشنام و پیام شبانی بازداشت و انتقال آنها به زندان اوین منتقل شده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، دو تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز به نام‌های “نیلوفر حکیمی” و “احسان محبوب راه‌وفا”، روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ با قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه به صورت موقت آزاد شدند.
به گزارش ایران وایر، هشت شهروند بهائی به نام‌های “پروان معنوی”، “الهام سلمانزاده”، “هومن خوشنام”، “پیام شبانی”، “پیمان معنوی”، “مریم غفارمنش”، “جمیله پاکرو (محمد حسین)” و “کیانوش سلمانزاده” که از تاریخ ۲۵ شهریور تا ۲۵ مهرماه ۹۷ در شهر کرج بازداشت شده‌اند، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر می‌برند. “شهروندان بهائی بازداشت شده در کرج پس از بازداشت به صورت تلفنی از انتقالشان به زندان اوین خبر داده‌اند و علیرغم پیگیری خانواده‌ها کماکان اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۷، “نوید بازماندگان” از شهروندان بهائی بازداشت شده در شیراز، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. با آزادی این شهروند بهائی، شمار شهروندان بهائی محبوس در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) به ۳ تن رسید.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری 
بازداشت و بیخبری۲۰ مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده۸ مورد
تفتیش منزل۶ مورد
ضبط وسائل۶ مورد
تهدید۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی۲ مورد
آغاز دوران محکومیت۲ مورد
پلمپ محل کسب۱ مورد
آزادی با قرار وثیقه۱۰ مورد
اخراج از کار۱ مورد
محرومیت از تحصیل۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۵۸ مورد
   
**************************************************************************************************

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند.

در این ماه : 

به گزارش محبت نیوز, سوادا آغاسر شهروند مسیحی ارمنی تبار روز یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ برای دومین بار در سال جاری به مرخصی یک هفته ای اعزام شد. پیش از این نیز این شهروند ارمنی به مرخصی اعزام شده بود . لازم به ذکر است این زندانی عقیدتی مدتی است درخواست استفاده از قانون آزادی مشروط داده اما هنوز مورد موافق دادستان قرار نگرفته است.
به گزارش محبت نیوز, ابراهیم فیروزی شهروند مسیحی محبوس در زندان رجائی شهر کرج که از سال ۹۲ از سوی دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم به اتهام تبلیغ علیه نظام، راه اندازی و هدایت تشکل کلیسای خانگی، و همچنین راه اندازی سایت الهیات مسیحی, به یکسال حبس و دو سال تبعید به شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان از استانهای محروم کشور محکوم شد, سپس در ادامه پرونده سازی برای زندانیان عقیدتی و سیاسی در زندانهای ایران, در فروردین ۱۳۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور» موضوع ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی، به پنج سال حبس تعزیری محکوم گردید در شرایط بحرانی به لحاظ عدم دسترسی به خدمات دندانپزشکی قرار دارد . یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت; ابراهیم فیروزی بدلیل عدم دسترسی به خدمات دندانپزشکی که باعث شده این شهروند نوکیش مسیحی با درد در دندانها و فک و صورت خود دست و پنجه نرم کند و در طی شبانه روز حتی ایشان قادر به خوردن سه وعده غذای خود نباشد.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری 
محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی۱ مورد
محرومیت از مرخصی یا سایر حقوق زندانیان۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۲ مورد
   
**************************************************************************************************

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

به گزارش مجذوبان نور ، وضعیت علی سلطانی از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که از ۲۴ شهریورماه دست به اعتصاب غذای خشک زده است وخیم گزارش شده، این در حالی است که آقای سلطانی از اواخر مرداد دست به اعتصاب غذای تر زده است و پس از ۲۵ روز در تاریخ ۲۴ شهریور ماه اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرده است و در حالی که وضعیت جسمی مناسبی ندارد به اعتصاب غذای اعتراضی خود ادامه می دهد.»
به گزارش مجذوبان نور ، قرار بازداشت مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق دراویش گنابادی که در تاریخ ۲ تیر ماه به دستور بازپرس هادی پور از شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت تهران واقع در زندان اوین بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات میباشد منتقل گردید و تا به امروز همچنان محبوس در زندان اوین میباشد تمدید گردید .
به گزارش مجذوبان نور , عباس دهقان درویش گنابادی محبوس در زندان فشافویه در سی و دومین روز اعتصاب غذای اعتراضی , روز دوشنبه ۹ مهر ماه , از زندان فشافویه به اداره آگاهی در چهارراه شاپور تهران منتقل شد. یک منبع مطلع در گفتگوئی با گزارشگر حقوق بشر در ایران , از علت دقیق انتقال این درویش گنابادی اداره آگاهی ابراز بی اطلاعی کرد اما در ادامه گفت , انتقال عباس دهقان به آگاهی چهارراه شاپور در ارتباط با پرونده جنایی است که پس از حادثه‌ی معروف به گلستان هفتم برای وی تشکیل شده است بوده .
به گزارش مجذوبان نور , فرنام فرهنگ از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) که پس از حمله روز ۷ شهریور ماه گارد امنیتی زندان تهران بزرگ به دراویش محبوس در تیپ ۳ این زندان و ضرب و شتم شدید دراویش با باتوم و شوکر که منجر به مسدومیت و آسیبهای جسمی شدید دراویش گردید و سپس با انتقال دراویش به بندهای دیگر, ایشان به بند جرائم عمومی تیپ ۴ منتقل شد به دلیل تنفس هوای آلوده به انواع مواد مخدر، دچار مسمومیت و تشنج پی‌در‌پی شده است. بابک مرادی دیگر درویشی است که با فرنام فرهنگ هم بند میباشد در یک تماس تلفنی به یکی از نزدیکان خود از وخامت حال آقای فرهنگ خبر داده و گفته است که در نتیجه‌ی عدم توجه مسئولان زندان به وضع جسمی او از روز جمعه ۱۳ مهر دست به اعتصاب غذا زده است. این درویش گنابادی خواسته خود را از این اعتصاب غذا رسیدگی فوری به سلامت “فرنام فرهنگ “عنوان کرده و گفته است در صورتی به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد که یا هر دوی آنها را به سلول انفرادی منتقل کنند یا به بندی که در آن خبری از مصرف مواد مخدر نباشد.
به گزارش مجذوبان نور, پوریا نوری پیش از این در خردادماه سال جاری در دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۸ ماه حبس تقلیل یافت و عصر روز پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۷ با پایان دوران محکومیت از زندان تهران بزرگ آزاد شد.
نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماههای گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار مندرج در وبسایت ها محاسبه گردیده .
گزارش آماری
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی۱ مورد
احضار و بازجوئی۱ مورد
انتقال و نگهداری در بند زندانیان جرائم خطرناک و عدم رعایت اصول تفکیک جرائم۱ مورد
اعتصاب غذا۲مورد
محرومیت از خدمات پزشکی۲ مورد
آزادی زندانی با توجه به اتمام دوران محکومیت۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۹ مورد
   

************************************************************************************

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، شش تن از هواداران یک چهره مذهبی موسوم به “یمانی” در شهرستان ایذه توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند. هویت این افراد مسلم اسدزادی، سجاد اسدزادی، عبدالله کاووسی، حبیب محمدی، پیمان انداوه و علی احمدی توسط هرانا احراز شده است. “نیروهای امنیتی در ساعت ۳ بامداد هفدهم شهریور‌ماه سال جاری، ۶ تن از هواداران گروه موسوم به “انصار امام مهدی” که در بین آنها یک جوان ۱۸ ساله به چشم میخورد را در شهرستان ایذه بازداشت و سپس خانه‌های برخی از آنها را تفتیش کردند. پس از گذشت یک ماه بی‌خبری از محل بازداشت و وضعیت آنها، به تازگی مطلع شدیم آنها در هفته جاری به زندان منتقل شدند و برای آنها وثیقه تعیین شده است”. این منبع مطلع افزود: “طی این مدت مشکلات متعددی برای خانواده‌های این افراد به وجود آمده و در شرایط سختی قرار دارند. این افراد به دلیل عقیده و هواداری از یک جریان با زمینه مذهبی بازداشت شدند”.
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری 
بازداشت و بیخبری۶ مورد
تفتیش منزل۶ مورد
ضبط وسائل۶مورد
یورش۶ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۲۴ مورد
   


کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر